Nieuwe deelnemers

Ga je voor het eerst meedoen aan een kubuswedstrijd? Neem deze informatie dan goed door.

Aanmelden

Op deze website zie je welke wedstrijden voor de komende maanden zijn gepland. De aanmelding verloopt altijd via de website van de World Cube Organisation (WCA). Voor de meeste wedstrijden geldt: meld je zo snel mogelijk aan! Voor de Nederlandse wedstrijden moet je direct bij de aanmelding online betalen,. Als je je aanmeldt, kom je eerst op de wachtlijst. Je ontvangt hierover een (automatische) mail. Zodra de organisator de aanmelding heeft goedgekeurd, sta je op de deelnemerslijst. Ook hierover ontvang je een (automatische) mail. Vanaf dat moment is jouw naam voor iedereen zichtbaar op de WCA-website en/of website van de wedstrijd. Kun je toch niet meedoen aan de wedstrijd? Geef dit zo snel mogelijk door aan de organisator. Vaak staan er mensen op de wachtlijst, zij komen graag in jouw plaats.

Wil je nooit een wedstrijd missen? Meld je dan aan voor de mailinglijst. Je ontvangt dan een berichtje in je mailbox als de inschrijving voor een wedstrijd start. 

Wedstrijdonderdelen

Bij je aanmelding, geef je aan aan welke wedstrijdonderdelen (events) je wilt meedoen. Er zijn momenteel 18 officiële wedstrijdonderdelen. Bij de meeste wedstrijden staat slechts een deel hiervan op het programma. Als je toch nog onderdelen wilt toevoegen/wijzigen, dan stuur je hiervoor een mail aan de organisator. Meestal kan dit tot 3 dagen voor de wedstrijd.

Kubus

Je neemt je eigen kubus(sen) mee naar de wedstrijd. Vrijwel alle regulier verkrijgbare kubussen/merken zijn toegestaan. Bij het onderdeel ‘blind’ geldt bovendien dat er geen logo op mag staan. Bij twijfel beslist de aanwezige WCA-delegate.

Timer

We maken gebruik van Stack-timers. Op internet vind je tal van video’s waarin je ziet hoe deze timers werken. Op de wedstrijddag kun je de timers natuurlijk even uitproberen.

Wedstrijdverloop

  • Per onderdeel (‘event’) worden de deelnemers meestal in groepen verdeeld. Soms hoor je al van te voren in welke groep(en) je zit, soms wordt dat omgeroepen bij de start van het ‘event’.
  • Als jouw groep aan de beurt is, lever je je kubus in bij de jurytafel. Je neemt vervolgens plaats op een van de stoelen in de ‘wachtruimte’. Als je naam wordt genoemd, ga je bij een van de wedstrijdtafels zitten.
  • Het jurylid (‘judge’) zet jouw kubus afgedekt voor je op tafel. Als het bakje wordt opgetild, heb je 15 seconden om de kubus te inspecteren. De judge houdt dit bij op een stopwatch.
  • Als je klaar bent met inspecteren, activeer je de timer en los je zo snel mogelijk de kubus op. Je moet zelf beginnen met oplossen en hoeft dus niet op een signaal van de judge te wachten.
  • De judge schrijft de tijd (inclusief de cijfers achter de komma) op een scorebriefje en zet zijn handtekening. Je controleert dit en zet je handtekening voor akkoord. Let op: je mag de kubus pas weer aanraken als het scorebriefje volledig is ingevuld!
  • Je gaat weer terug naar de wachtruimte. De judge zorgt ervoor dat de kubus weer terug gaat naar de jurytafel.
  • Je lost in totaal vijf keer de kubus op (bij sommige onderdelen drie keer). De langzaamste en snelste tijd tellen niet mee, de andere drie tijden bepalen je ‘average’. De winnaar van het onderdeel (‘event’) is de deelnemer met de snelste average-tijd.

Tijdlimieten

Bij de meeste wedstrijden staat per event (onderdeel) een tijdlimiet. Let hier bij je aanmelding alvast op. Lukt het je niet om de kubus binnen de limiet op te lossen dan geldt deze poging als een DNF (‘did not finish’). Als je één DNF hebt, dan telt deze als langzaamste tijd. Er kan dan nog steeds een average-tijd worden berekend op basis van je andere pogingen. Bij een aantal events geldt een bovendien een cutoff-tijd. Minstens een van je twee eerste pogingen moet dan binnen die tijd zijn. Lukt dat niet, dan mag je geen 3e, 4e en 5e poging doen.

Verschillende rondes

Soms ken een ‘event’ één ronde, soms zijn het er meer. In het wedstrijdschema staat hoeveel deelnemers doorgaan naar de volgende ronde. Dit kan een percentage zijn (bijvoorbeeld 75%) of een aantal (bijvoorbeeld de acht snelsten).

Speciale regels

Soms gaat er wel eens wat mis. Je stopt de timer bijvoorbeeld terwijl de kubus nog niet helemaal opgelost is. Meestal betekent dit een DNF (did not finish). Gaat het om slechts één ontbrekende draai, dan krijg je twee strafseconden (een zogenoemde +2). In sommige gevallen kan ALLEEN de delegate beslissen om je een extra poging toe te kennen. Gaat je kubus tijdens het draaien kapot? Probeer hem dan direct weer in elkaar te zetten en maak je poging af. Let op: je mag hierbij géén hulp krijgen, zelfs niet bij het (bijvoorbeeld) van de grond rapen van onderdelen. Lukt dit niet, dan geldt deze poging als DNF.

      

Scrambles

De manier waarop een kubus door elkaar wordt gedraaid, noemen we een scramble. Uiteraard krijg je bij iedere poging een andere ‘scramble’. Alle deelnemers van jouw groep lossen bij de wedstrijd dezelfde (door computer gegenereerde) scrambles op. Zolang jouw groep nog bezig is, praat je NIET met elkaar over de scrambles. Een aantal (ervaren) deelnemers wordt gevraagd om te helpen met scramblen bij de jurytafel.

Live resultaten

Tijdens vrijwel alle wedstrijden (in binnen- en buitenland) zijn de resultaten live te volgen op Cubecomps. Cubecomps is ook te downloaden als app:
Voor Apple
Voor android

Resultaten en rankings op WCA-website

Binnen enkele dagen na de wedstrijd worden de resultaten verwerkt op de website van de WCA. Vanaf dat moment vind je daar een pagina met jouw persoonlijke resultaten. Ook kun je hier o.a. alle nationale en internationale records, rankings etc. terug vinden. Je ontvangt een mail zodra de resultaten op de site zijn verwerkt.

Eenmalig legitimeren

Als je aan je eerste wedstrijd meedoet, vragen we je een legitimatiebewijs (met foto) mee te nemen. Zo kunnen we je naam, nationaliteit en geboortedatum controleren en je WCA-account bevestigen.

WCA-reglement

De wedstrijden op deze website zijn officiële wedstrijden. Dat betekent dat we werken volgens de regels van de World Cube Association (WCA). Bekijk van te voren de WCA-regels!

Filmen en fotograferen

Veel deelnemers filmen zelf met een kleine camera hun inspanningen tijdens wedstrijden. Ook zijn er vaak ouders die foto’s en filmopnamen maken. Hiervoor gelden drie belangrijke regels:

  • gebruik géén flitser
  • houd minstens een meter afstand van de wedstrijdtafels
  • de deelnemer mag niet zelf het scherm van de camera kunnen zien

Jureren (‘judgen’)

Bij kubuswedstrijden zijn veel juryleden (‘judges’) nodig. Bij meeste wedstrijden wordt van alle deelnemers verwacht dat ze helpen met ‘judgen’. Ook ouders zijn welkom om te judgen. Graag zelfs! Judgen is niet moeilijk (je hoeft niet zelf een kubus op te kunnen lossen). Je moet wél de belangrijkste regels en afspraken kennen. Lees deze pagina daarom goed door.

Reacties zijn gesloten.