Jureren bij een kubuswedstrijd: zo doe je dat

Bij kubuswedstrijden zijn veel juryleden (‘judges’) nodig. Bij de meeste wedstrijden wordt van alle deelnemers verwacht dat ze helpen met jureren. De reglementen vereisen dat deelnemers hiervoor beschikbaar zijn. Ook ouders zijn welkom om te jureren. Graag zelfs! Jureren is niet moeilijk (je hoeft niet zelf een kubus te kunnen oplossen). Je moet wél de belangrijkste regels en afspraken kennen.
Lees deze pagina daarom zorgvuldig door. Bij sommige wedstrijden is een instructiemoment voor (nieuwe) deelnemers/judges, zodat je goed voorbereid aan de slag kan. 
 

Algemeen

  • Neem het jureren serieus: houd je aandacht erbij en ga tijdens het judgen NIET lopen/eten/drinken/cuben/kletsen/filmen/appen etc.
  • Bij sommige wedstrijden blijf je als judge aan de tafel zitten. Een ‘runner’ zorgt voor het heen en weer brengen van de kubussen (en deelnemers).
  • Er zijn ook wedstrijden waarbij je als jurylid zelf naar de scrambletafel moet lopen om een kubus te halen. Je pakt een bakje-met-kubus, roept de deelnemer en gaat samen met hem naar een tafel. Na de solve lever je de kubus en het scorebriefje weer in bij de scramble-tafel en pak je een nieuw bakje. 
 

Werkwijze

  • Zorg dat je zeker weet dat je de kubus van de juiste deelnemer hebt.
  • Check of de kubus in het bakje gescrambled is (de deelnemer mag de gescramblede kubus uiteraard niet zien).
  • Check of op de tafel een pen en een stopwatch liggen.
  • Je plaatst het bakje omgekeerd (met de kubus eronder) op de timer-mat, vóór de deelnemer (het scorebriefje houd je bij je).
  • Check of de timer aan staat. Zo niet, start dan de timer.
  • Check of de timer op 0.00 staat. Zo niet, reset dan de timer.
  • Check of de stopwatch op 0.00 staat. Zo niet, reset dan de stopwatch.
  • Je vraagt: klaar/ready? De deelnemer heeft een minuut de tijd om ‘ja’ te zeggen.
  • Bij ‘ ja’ haal je het bakje weg. Gelijktijdig start je de stopwatch.
  • De deelnemer heeft nu max. 15 seconden om de kubus te inspecteren.
  • Na 8 seconden zeg je ‘8 seconden’. Na 12 seconden zeg je ’12 seconden, start’.
  • Als de deelnemer start met zijn solve: check of de timer loopt.
  • Als de deelnemer klaar is met zijn solve, schrijf je de tijd op het scorebriefje (2 cijfers achter de komma). Doe dit goed leesbaar.
  • Je zet er vervolgens jouw initialen of naam bij (bij evt. onduidelijkheden of vragen moet jij als judge te herleiden zijn). Ook laat je de deelnemer zijn handtekening zetten. Pas daarna mag de kubus weer aangeraakt/opgepakt worden
  • Je brengt het bakje, de kubus en het scorebriefje naar de scrambletafel (of wacht tot een runner deze ophaalt bij jou). Leg de kubus + briefje bij elkaar op de tafel, laat ze niet in het bakje zitten. 
 

Belangrijkste regels

Als jurylid moet je een aantal WCA-regels kennen. Dit zijn de belangrijkste. 
  • Bij twijfel
    Bij twijfel: roep altijd de WCA-delegate erbij. Zorg dus dat je weet wie de delegate van de wedstrijd is. Bij wedstrijden in Nederland is dat meestal Ron van Bruchem of Ton Dennenbroek.
  • Inspectie
    Doet de deelnemer 15.00 – 16.99 seconden over zijn inspectie? Dan krijgt hij 2 strafseconden. Op het scorebriefje noteer je de timer-tijd, je schrijft daarbij +2 en wat de nieuwe totaaltijd wordt. Doet hij er 17.00 seconde of langer over? Dan is het een DNF (did not finish). Je noteert dan geen tijd op het briefje, maar DNF. 
  • Kubus aanraken na de solve
    Ná het stoppen van de timer mag de deelnemer de kubus niet aanraken tot jij als  jurylid het resultaat hebt vastgesteld en genoteerd. Raakt hij de kubus wel aan, dan geldt de solve als DNF. Als je zeker weet dat de deelnemer de kubus niet heeft veranderd, kan je als jurylid bepalen 2 strafseconden toe te kennen in plaats van een DNF. 
  • Kubus niet helemaal opgelost
    Soms lost een deelnemer de kubus niet helemaal goed op. Zou de kubus met 1 slag alsnog compleet zijn, dan krijgt de cuber 2 strafseconden (een zogenoemde +2). Op het scorebriefje noteer je de timer-tijd, je schrijft daarbij +2 en wat de nieuwe totaaltijd wordt. In alle andere gevallen geldt het als een DNF. Bij twijfel: roep de WCA-delegate erbij. Raak de kubus niet aan!

      

  • Tijdlimieten
    Bij sommige onderdelen geldt een tijdlimiet. Als de deelnemer er langer over doet, dan laat je hem stoppen. De solve geldt dan als een DNF.
  • Cut-offs
    Bij sommige onderdelen geldt een cut-off tijd. Een van de eerste twee solves moet binnen deze tijd zijn, anders mag de deelnemer niet verder met de 3e/4e/5e solve.
  • Extra solves
    In sommige situaties mag een deelnemer een extra solve doen (die in plaats van een andere solve komt). Als judge mag je alleen een ‘extra’ toekennen na akkoord van de aanwezige WCA-delegate. Op het scorebriefje schrijf je bij de oorspronkelijke solve ‘extra’. De tijd van de extra solve schrijf je in het daarvoor bedoelde vakje op het scorebriefje. 
  • Bij kubussen met een andere vorm gelden specifieke regels voor een +2 of DNF. Ook het judgen bij de blind-onderdelen gaat wat anders z’n werk.

Blindfolded / geblinddoekt

Bij onderdelen met blinddoek gelden vier afwijkende regels:

  1. Er is geen aparte inspectietijd, als judge heb je dus geen stopwatch nodig.
  2. De deelnemer moet zelf het bakje van de kubus optillen.
  3. Zodra de deelnemer gaat draaien aan de kubus, moet de judge een stuk papier tussen de kubus en het gezicht van de deelnemer houden, totdat de timer is gestopt.
  4. Bij de onderdelen 4×4 blind, 5×5 blind en multiblind kan ook een stopwatch worden gebruikt. Dit is niet voor inspectie, maar voor de tijdmeting zelf. Dat is zo als de deelnemer niet binnen 10 minuten de kubus kan oplossen. In dat geval start de judge de stopwatch zodra de deelnemer het bakje optilt, en stopt de judge de stopwatch zodra de deelnemer de handen vlak op de tafel legt.

Reageren is niet mogelijk